Bertil
Martinsson © (1988,1991)
Ruotsinkielisen
alkuperäisteoksen nimi:
Om
konsten att umgås
med sanningen
Suomennos:
Laine Gracia Penttinen ©
PM
Totuuden
puutteessa
voit
kuvitella,
sillä
kaikki mielikuvat
heijastavat
tuntematonta
totuutta.
JOHDANTO
Olla
melkein tosi
on
ikäänkuin
melkein
ehtisit junaan.
LUKU
1
Ei
ole helppoa
olla
valehtelematta.
Ei
ole myöskään
helppoa
valehdella:
Ajatus
siitä, mitä sinun on sanottava
voi
saada sinut unohtamaan
kuinka
sen sanot.
Kehon
kieli
on
todenpaa kuin sanojen.
Hyvällä
valehtelijalla
on
oltava hyvä muisti,
rikas
mielikuvitus
ja
aistien läsnäolo
sekä
kyky
paljastumisen
vaaran uhatessa
pystyä
nopeasti
sopeuttamaan
todellisuus
valheeseen.
Jos et ole kyllin lahjakas
valehdellaksesi
hyvin
on
lahjakkainta
olla
valahtelematta.
Jos
olet kyllin lahjakas
valehdellaksesi
hyvin
ei
sinun tarvitse valehdella.
LUKU
II
Alussa
sana
oli tosi,
sillä
kukaan
ei
olut opettanut meitä valehtelemaan.
Sitten
huomasimme
että
monet,
jotka
kohtasivat kuvansa
silmissämme
olisivat
mielellään
särkeneet
peilin.
LUKU
III
Valkoinen
valhe
voi
säästää toiset
epämiellyttävältä
totuudelta.
Hätävalhe
voi
varjella itseäsi
epämiellyttävältä
kritiikiltä.
Sillä
joka sanoo eniten
ei
aina ole eniten
sanottavaa.
Harhaanjohtava
on
se joka sanoo
sellaista
mitä ei tiedä
välttyäkseen
myöntämästä
ettei
hän tiedä.
Kaksinaismoraalia
on
toimittaa aseita
ja
tuomita taistelu.
Valheellisuutta
on
ainainen puhuminen
jostain
muusta.
Vanhoja
selittelyjä
ei
voida korvata
uusilla.
Silmänpalvoja
on
uskollinen itselleen
vain
silloin kun kukaan ei katso.
Puolitotuus
on
se osa totuutta
joka
saa puolen totuuden
vaikuttamaan
täysin todelta.
Mutta
on aina sääli
pilata
hyvä juttu
tarpeettomalla
oikaisulla.
LUKU
IV
Valhe
viivästyttää
väistämätöntä
totuuden
kohtaamista.
Jokainen
uusi valhe
kasaa
kiven kivelle
niin
korkeaksi muuriksi
ettet
lopulta
ylety
sen päälle
tai
uskalla
hypätä
alas.
Joka
rakentaa talonsa
jäätyneelle
maalle
ei
odota
kevättä.
Voit
tarvita rohkeutta
ollaksesi
tosi
ja
kohdataksesi
ympäristösi
reaktiot.
Voit
tarvita enemmän rohkeutta
kätkeäksesi
totuuden
ja
elääksesi
sen
ilmitulon
pelossa.
LUKU
V
Rehellisyyttä
on
vain
sanoa
kuinka
asiat ovat.
Mielellään
puhutaan
rehellisyydestä
siellä
missä se loistaa
poissaolollaan.
Aiemmin
rehellisyys perustui
kunnialle
ja omalletunnolle.
Nykyään
se
pääsee
eniten
kunniaan
kun
valhe
vaikuttaa
vähemmän kannattavalta.
LUKU
VI
Tekopyhyyttä
on
kiihtyä
toisten
tehdessä
sitä
mitä et
itse
uskalla.
Jos
haluat mainetta
rehellisenä
henkilönä
on
hyvä aloittaa
olemalla
sellainen.
Uskottomuuden
ongelma
on
pitää järjestyksessä
ne
valheet
jotka
toiminta vaatii.
Yksinkertaisinta
on elää siten
ettei
sinun tarvitse peitellä
tapaasi
elää.
Sekin
voi olla
erittäin
jännittävää.
LUKU
VII
Mieluimmin
totuuden
haavoittama
kuin
valheen
imartelema,
sillon
on hengevaarallista
antaa
nostaa itsensä
pilviin
ennenkuin
osaa lentää.
Haluat
uskaltaa
ottaa
vastaan ruusun
saamatta
piikkejä
käteesi.
LUKU
VIII
Voitat
ehkä jotain
sanomalla
sen
mitä
luulet
minun
haluavan kuulla.
Mutta
kuinka paljon
saat
sanottua
siitä
mitä
todella
haluat sanoa?
Jos
aina tarkoitat
mitä
sanot,
on
parempi
kuin
aina sanoa
mitä
tarkoitat.
Oikean
sanominen
ei
aina
ole
oikein.
Tarjoilla
totuus
pieninä
annoksina
on
kuin katkaisisit
koiranpennun
hännän
pala
palalta.
Tarjoilla
totuus
kerralla
on
kuin hukuttaisit
hänet
joka tarvitsee
lasin
vettä.
Totuus
joka
haavoittaa
on
harvoin
täysin
tosi.
Selväkielisyys
on
suorin tie
kahden
toisistaan kaukana olevan
näkökannan
välillä.
LUKU
IX
Juoruamista
on puhua
toisten
virheistä ja puutteista
välttyäkseen
vastaamasta
omistaan.
Voit
joutua kiusaukseen
saada
tietää se,
mistä
haluat
pysyä
erossa.
Huhut
elävät
ikuisesti
sillä
ne ovat
vailla
alkua
ja
loppua.
Sillä
joka panettelee muita
on
useita kuulijoita,
sillä
kukaan ei uskalla
lähteä
huoneesta.
LUKU
X
Tekosyy
on
antaa
hyvä
syy
huonolle
teolle.
Teeskentelyä
on
kätkeä
huono
syy
hyvälle
teolle.
Mutta
kuka
voi
varmuudella tietää
mikä
on hyvä
ja
mikä huono?
LUKU
XI
Voit
saavuttaa enemmän luottamusta
johdonmukaisuuden
avulla
kuin
totuuden avulla.
Mutta
kuinka johdonmukainen
voit
olla
olematta
tosi?
Jokainen
petetty aikomus
on
särjetty lupaus
itsellesi.
Luottamus
toisia kohtaan
edellyttää
luottamusta
itseäsi
kohtaan.
Itseluottamusta
saa se,
joka
pitää lupauksena
itseään
kohtaan.
Toisiin
luotat
kuten
he luottavat sinuun.
Kuka
uskaltaa luottaa sellaiseen,
joka
ei itse luota itseensä?
Mieluimmin
pettymys toisinaan
kuin
olla uskaltamatta luottaa
keneenkään.
Hänen
jonka olet kuullut
valehtelevan
toisille
on
vaikeaa
saada
sinua vakuuttuneeksi
kun
hän puhuu sinulle
samalla
äänellä.
Luottamuspääoma
jonka
kartuttamiseen on kulunut vuosia
voidaan
käyttää loppuun
sekunneissa.
LUKU
XII
Epäluotettavaa
on
sanoa ei
sanomalla
ensin kyllä
ja
sitten tehdä päinvastoin.
Luotettavaa
on
olla koskaan
antamatta
lupausta
jota
jo ei ole
täytetty.
Mieluimmin
kirkas ei
kuin
samea kyllä.
Epäselvyys
puhuu
selvää
kieltään.
Jokainen
rikottu lupaus
on
jälkikäteinen
valhe.
Särkyneen
luottamuksen
palauttaminen
on
kuin korjaisi
rikottua
lasia.
LUKU
XIII
Uskottava
valhe
on
parempi vastaus
kun
epäuskottava
valhe.
Kieltädy
mieluimmin uskomasta
sitä
mitä et näe
kuin
näkemästä
sitä
mitä et usko.
Mitään
ei
tarvita asettaa kysymyksenalaiseksi
- paitsi
itsestäänselvää.
-
Valehtelet!
Näin
sanoo valhe
kun
totuus
uhkaa
sitä.
Uranuurtaja
jota
ei koskaan
kutsuttu
valehtelijaksi
ei
kenties ollutkaan
mikään
erityinen tienraivaaja.
LUKU
XIV
Ennakkoluuloinen
on
täysin varma
jostain
mitä hän ei tiedä.
Vuorenvarma
kieltää
oman
epäilynsä.
Yksikään
valhe
ei
ole todempi
jos
siihen uskotaan enemmän.
Totuus
ei
kaadu
toisten
epäilystä.
Marttyyriksi
kutsutaan sitä
joka
kieltäytyy uhraamasta
omaa
totuuttaan.
LUKU
XV
Itsevarman
ei
tarvitse kysyä
keneltäkään
uskaltaakseen
uskoa
siihen
minkä hän jo tietää.
Hänen
joka todella tietää
ei
tarvitse ylipuhua
ketään
toista.
Usko
voi syntyä
rohkeuden
puutteesta
tunnustaa
tiedon
puute.
Sokea
usko on sillä,
joka
korvaa
oman
uskonsa
toisen
uskolla.
Luottamus
on
se usko,
joka
ei usko,
että
on uskottava
johonkin
erityiseen uskoon
ollakseen
uskova.
Tienkuvaus
voi
olla pitempi
kuin
tie.
Kartan
ja maaston
ollessa
epäsopusoinnussa
voi
sinua houkuttaa
uskoa
karttaan.
Epäsopusointu
eri
karttojen välillä
voi
pakottaa
sinut
löytämään tiesi
omin
avuin.
LUKU
XVI
Jokaisen
valheen takana
on
pelko.
Jokaisen
pelon takana
on
valhe.
Ylipääsemätön
on
se ongelma,
jonka
yrität ratkaista
kieltämällä
sen
olemassaolon.
Jos
terveys
olisi
ollut yhdistettävissä
valheeseen
olisivat
useimmat meistä
jo
olleet terveitä.
On
tärkeää
että
sinulla on sairaus
joka
vastaa saamaasi
lääkettä.
Jos
totuus
olisi
ollut
viinissä
olisivat
useimmat meistä
jo
olleet vapaita.
Viini
irroittaa helpommin
kielen
kannat
kuin
sydämen.
LUKU
XVII
Antaminen
lienee
autuaampaa
kuin
ottaminen,
mutta
petät
sekä
itseäsi
että
vastaanottajaa
jos
annat enemmän
kuin
sinulla on.
Sen
joka elää
täyttääkseen
toisten
odotuksia
on
vaikeaa täyttää
omansa.
Kielletty
tarve
ei
täyty
eikä
poistu.
LUKU
XVIII
Se
halveksuu toisia,
jonka
oma heikkous
estää
häntä
näkemästä
omaa
heikkouttaan.
Itsepetosta
on
kätkeä itseltään
jotain
minkä toiset jo tietävät.
Vain
valehtelija väittäisi,
ettei
hän koskaan valehtele.
Luulosairaalla
on
tosi kokemus
luulotellusta
sairaudesta.
Tiedostamattomuuden
ongelma
on
se ettei sitä ole tiedostettu.
Luuloteltusti
alakuloinen
on
myös alakuloinen.
Luuloteltusti
iloinen
on
myös iloinen.
Luuloteltu
vahvuus
voi
olla
todellista
heikkoutta.
Luuloteltu
heikkous
voi
ola
todellista
vahvuutta.
LUKU
XIX
Yritys
kätkeä
on
paljastaa,
että
on
näytettävää.
Itsekontrolli
on
esittää
sitä
mitä mieluimmin
olit
halunnut olla.
Jos
sitä olisi pidetty
vähemmän
nöyryyttävänä
niin
olisi varmaankin
ollut
helpompaa
toisinaan
ryömiä
ristille.
Jos
esiinnyt
jonain
toisena
kuin
itsenäsi
et
koskaan saa tietää
kuinka
juuri sinut
olisi
otettu vastaan.
Jos
hävität minuutesi
sopiaksesi
kaikilla
voi
se mitä hävität
ilmetä
siten
ettet
sovi kenellekään.
Kauniilla
naamioilla
johdamme
harhaan
toisemme
siitä
mitä tuntemme
ja
kuinka voimme.
Jos
poistamme naamiomme
kohtaamme
luultavasti
ensimmäistä
kertaa.
Sellaisen
kohtaamisen
lopputulosta
ei
voi ennalta aavistaa.
Siksi
odotamme...
On
monia
jotka
eivät koskaan ole kohdanneet
toista
ihmistä.
LUKU
XX
Yhden
totuus
voi
olla
toisen
valhe.
Erilaisten
kuvien lukumäärä
samasta
todellisuudesta
on
aina sama kuin
katsojien
lukumäärä.
Hyväuskoinen
uskoo
siihen hyvään,
mikä
puuttuu.
Epäluuloinen
ei
näe sitä hyvää,
joka
on olemassa.
Emme
aina kykene näkemään
sellaista
mihin emme usko
voivamme
pystyä vaikuttamaan.
Kuva
siitä mitä haluat
estää
sinua näkemästä
sitä
mitä todella saat.
On
kyettävä näkemään,
että
näemme jotain muuta
kuin
mitä luulemme näkevämme.
Vaikka
se mitä näet
ei
olekaan niin hyvää
on
silti hyvä
että
näet.
Jos
haluat nähdä
kauniimman
maailman
silloin
ei auta
että
suljet silmäsi.
Illuusio
on
kuva todellisuudesta,
joka
on riippumaton todellisuudesta.
Ulkomaailma
vahvistaa
illuusion
tarpeemme.
Jos
totuus
olisi
markkinointikelpoisempi
niin
silloin se olisi myös
kysytympi
ja
vähemmän tosi.
Koko
minuudellasi
teet
työtä
säilyttääksesi
illuusiosi.
Jos
haluat nähdä
todellisuuden
tarvitset
siksi
koko
minuutesi
ja
vähän lisääkin.
LUKU
XXI
Jos
luulet
tietäväsi
millainen
olen
kohtelet
minua
ikäänkuin
olisin
se
joksi minua luulet.
Silloin
saan virikkeen
kohdata
sinut
niinkuin
odotat
ja
voit oikeutetusti sanoa:
- Mitä minä sanoin!
Jos
olet oikeassa
huolimatta
siitä
odotatko
kohtaavasi
enkeleitä
tai
paholaisia
on
tärkeää
että
valitsen
oikean
odotuksen
LUKU
XXII
Toiveajattelua
on
uskoa
ajatella
ja toimia
ikäänkuin
todellisuus jo
olisi
toiveidesi mukainen.
Jos
toiveajattelu
toteutuukin,
niin
se ei ollutkaan
toiveajattelua,
vaan
todiste siitä uskosta,
joka
voi siirtää vuoria.
Tai
kenties
se
olikin
puhdas
sattumana.
Mutta
sehän
voi
olla
sama
asia.
LUKU
XXIII
On
helpompaa nähdä
toisten
virheet kuin omansa,
sillä
vaikeampaa on sulkea silmänsä
toisten
virheiltä kuin omiltaan.
Se
jolta puuttuu omat virheet
ei
tavallisesti etsi
toistenkaan.
Kukaan
ei välty
omalta
totuudeltaan
auttamalla
toisia
löytämään
valheensa.
On
olemassa kokkeja
jotka
välttävät syömästä
omaa
soppaansa.
Totuus
voi
olla niin tuskallien,
että
mieluummin valitset illuusion.
Illuusiosta
voi
tulla niin tuskallinen
että
mieluimmin valitset totuuden.
Siksi
totuudessa
ei
ole kysymys moraalista,
ainoastaan
hyvinvoinnista.
Totuus
vapauttaa sinut
siitä
mitä sinulla ei ole
ja
antaa sinulle
sen
mikä on jo sinun.
Hakeudumme
sen luo,
joka
vahvistaa
valheemme.
Ajaudumme
sen luo
joka
paljastaa,
valheemme.
Elämänkriisi
on
kuin juhla
jonne
totuus
saapuu
kutsumattomana
vieraana
tullakseen
myöhemmin
hyväksytyksi
kuin
perheenjäsen.
Sydämen
keventäminen
on
vapaaehtoisesti
korvata
pitämätön
valhe
piinallisella
totuudella.
Itsensä
kohtaaminen
on
omam totuutensa
hyväksymistä
löytääkseen
maailman
jota
ei rajoita
pelko
siitä
mitä toiset
ovat
mieltä.
LUKU
XXIV
Toisille
valehteleminen
ei
ole puoliksikaan niin tyhmää
kuin
itsensä pettäminen.
Mutta
vain se
on
tosi
itseään
kohtaan
jolta
puuttuu tarve
valehdella
toisille.
JÄLKISANAT
Tienviitta
ei
ole Tie.
Totuudet
totuudesta
eivät
ole Totuus.
Elämä
ei
salli
korvattavan
itseään
viisailla
sanoilla
Elämästä.
PS
On
helpompi
kirjoittaa
kirja
totuudesta
kuin
olla
hyvänä
esimerkkinä.
Samalta
kirjailijalta:
Toisten muuttamisen taitoa - Om konsten att ändra andra 1986
Rakastamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att älska andra 1987
Anteeksiantamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att förlåta 1990
Elämisen taitoa - Om konsten att leva 1991
Olemassaolemisen taitoa 1996 (suomeksi 1999) Om konsten att vara 1996
Bertil Martinssonin oma sivu BertilMartinssons samlade växtverk
Rakastamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att älska andra 1987
Anteeksiantamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att förlåta 1990
Elämisen taitoa - Om konsten att leva 1991
Olemassaolemisen taitoa 1996 (suomeksi 1999) Om konsten att vara 1996
Bertil Martinssonin oma sivu BertilMartinssons samlade växtverk
Syyskuu
2017, © suomalaiset
tekstit Gracia Penttinen
Kaikki
oikeudet pidätetään. Osittainenkin lainaaminen ilman tekijän
kirjallista lupaa kielletty tekijänoikeuslainsäädännön
mukaisesti.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar