Joskus

Joskus
Logo

5.9.17

RAKASTAMISEN TAITOA

Bertil Martinsson ©
Ruotsinkielinen alkuperäisteos Om konsten att älska andra 1987
Kirja ilmestyi suomeksi 1999 (Lasten kirja)
Suomennos. Laine Gracia Penttinen
ALKUSANAT

Tämä kirja on tarpeeton
jos ymmärrät sen,

vaikea käsittää
jos haluat tajuta sen

ja rapakaljaa
jos tarvitset sitä.

***
Sanoja "rakastaa" ja "rakkaus"
voidaan kenties pitää
epäselvinä ja epäajankohtaisina
teknokraattisessa ympäristössä,
mutta nämä sanat heijastavat
todellisuutta jota ei voida
rationalisoida pois,
ei edes vaikka niin haluaisimmekin.

***
Rakkauteen kuuluu useita aspekteja,
muun muassa Agape,
joka on antava, ei-vaativa,
anteeksiantava, salliva, lämmin
inhimillinen rakkaus
ja Eros, joka on kaipaava,
intohimoinen, vaativa,
järjetön, hehkuva
eroottinen rakkaus.

Kirja kertoo siitä Agapesta
joka antaa vapaat kädet
Erokselle.

***
LUKU I

Ei ole mikään konsti
rakastaa toisia
kuin itseään,

sillä antaa siitä
mitä meillä on
ei ole mikään konsti,

ja sitä mitä meillä ei ole
emme voi antaa.

***
LUKU II

Rakkaus on itsestäänselvä,
ei vaadi harkinta-aikaa
eikä tunne ehtoja
kuten:

- Rakastaisin sinua
jos vain
voisin antaa sinulle anteeksi.

- Rakastaisin sinua
jos vain
olisit hieman kauniinpi

***
- Rakastaisin sinua
jos ei vain olisi niin,
että jo rakastan
toista.

- Rakastaisin sinua
jos olisin varma
etten koskaan kohtaa ketään
jonka haluan mieluummin.

***
- Rakastaisin sinua
jos vain et olisi niin erilainen kuin minä.

- Rakastaisin sinua
jos vain et olisi niin samanlainen kuin minä.

***
LUKU III

Rakkaus sekoitetaan helposti
riippuvuuteen ja haluun
omistaa hellän
liekin kohde:

- Olet kaikkeni!

- Ilman sinua ei elämälläni
ole merkitystä!

***
- Saat tehdä kaiken
mitä haluat
kun vain jäät!

- Jos et rakasta minua
tapan itseni!

- Jos et rakasta minua
tapan sinut!

***
Jos sinä et voi
elää ilman minua

en minä voi
elää kanssani.

***
LUKU IV

Rakkauden tarpeesi
on tosi
eikä kaipuutasi
tarvitse perustella.

***
Rakkaus on vapaa
odotuksista
ja se joka rakastaa
ei voi pettyä.

***
Se rakkaus mistä maksat
voi olla ainoa
minkä uskallat ottaa vastaan.

***
Rakkaus johon sisältyy vaatimus
kiitollisuudesta,
vastapalvelusta
tai vastineesta
on kuin lahjapaketti
laskun kanssa.

***
LUKU V

Voit rakastella kanssani
rakastamatta minua

ja rakastaa minua
rakastelematta kanssani.

***
Voit uskoa
rakastatavasi
rakastamatta

ja voit rakastaa
uskomatta sitä.

***
Voit uskoa
olevasi rakastettu
olematta sitä

ja olla rakastettu
uskomatta sitä.

***
Voit vaikuttaa vaatimuksettomalta,
suvaitsevalta ja sallivalta
jos olet välinpitämätön
etkä rakasta minua,

ja voit olla vaatimukseton
suvaitseva ja salliva
jos rakastat minua.

***
LUKU VI

Rakkautta ei ole
antaa minulle
sitä mitä arvelet
minun tarvitsevan.

Jos haluat antaa minulle
sitä mitä toivot itsellesi
toivon sinun inhoavan
kaikkea mitä en siedä.

***
Rakkautta ei ole
sääliä minua
tai yrittää parantaa minua.

Rakkautta ei ole sietää
elämänmittainen sidos
joka olisi pitänyt jättää solmimatta.

***
Rakkautta ei ole
olla hyväuskoinen,
hävittää minuutesi

ja suostua hyväksikäyttöön
tai pahoinpitelyyn.

***
Rakkautta ei ole
kantaa taakkaani
jotta voisit välttyä kantamasta
omaasi.

***
LUKU VII

Rakastuminen on sokea,
rakkaus näkevä.

Rakastuminen haluaa saada,
rakkaus haluaa antaa.

***
Rakastuminen puhelee,
rakkaus kuuntelee.

Rakastuminen rajoittaa,
rakkaus sallii.

Rakastuminen sitoo,
rakkaus päästää irti.

***
Rakastuminen saattaa meidät yhteen
kohdataksemme ne ongelmat
joita olisimme paenneet
jollemme olisi tavanneet.

***
Sen rakkauden joka olisi
voinut ratkaista ongelmat
löydämme vasta
kun jo
olemme ratkaisseet ne.

***
LUKU VIII

Rakkaus minua kohtaan
vasten sinun tahtoasi
luo sinussa vihaa
ja minussa syyllisyyttä.

***
En halua
sitä rakkautta
joka syntyy

pelosta,
pyynnöstä,
vallanhalusta,
yksinäisyydestä,
pikkutärkeydestä,
itsensäkieltämisestä,
velvollisuudentunteesta
tai huonosta omastatunnosta.

***
En halua
sitä rakkautta
jonka mieluummin haluat
antaa toiselle.

***
En halua
sitä rakkautta
jota et salli
itsellesi.

***
LUKU IX
Vapaasti Paavalin mukaan:

Vaikka minulla olisi kaikki tieto
ja puhuisin kaikkilla kielillä

mutta minulla ei olisi rakkautta,

niin olisin vain
helisevä vaski,

ja rämisevä kulkunen.

***
Rakkaus ei käyttädy sopimattomasti,
ei etsi omaansa,
ei katkeroidu,
ei pöyhkeile,
ei tuomitse,
ei kadehdi,
ei kerskaa,
ei kosta,
ei valehtele,
eikä muistele
kärsimäänsä pahaa.

***
LUKU X

Rakkaus voi ilmentää itsensä
monissa muodoissa:

vastuussa,
selkeydessä,
herkkyydessä,
huolenpidossa,
luottamuksessa,
huumorintajussa,
kunnioituksessa,
rehellisyydessä,
kärsivällisyydessä,
ja kaikkessa mitä haluat
ihmisten osoittavan sinua kohtaan.

***
Siitä miltä maailma näyttää
voisi vetää johtopäätöksen
että suurin kaikesta
ei ole rakkaus,

vaan sen pelko.

***
LUKU IX

Jos rakastat minua vain
kun olen vahva

on rakkautesi
kuin juhla-ateria
kun jo olen kylläinen

ja kuin kiviä leiväksi
kun minun on nälkä.

***
Jos rakastat minua vain
kun olen heikko

annat minulle aiheen
olla olematta vahva.

***
Jos rakastat minua vain
kun olet vahva

kantaa rakkautesi
kuin jäälautta
keväällä.

***
Jos rakastat minua vain
kun olet heikko

en halua olla heikko
kun sinä olet vahva.

***
LUKU XII

Sallia
on jakaa siten
että jokainen osa
on suurempi
kuin kokonainen.

***
Jos rakastat minua
sallit minulle
kaikki ne elämykset
jotka ovat tehneet minusta
sen joka olen.

***
Jos rakastat minua
voit myös
luopua minusta
ja sallia minulle
oman elämän,

sellaisen kuin haluan,

kenen kanssa haluan.

***
Jos rakastat minua
kunnioitat itseäsi
etkä anna minulle mitään
pelosta
tai ollaksesi mieliksi

***
Jos rakastat minua
luovut mieluummin
minusta
kuin itsestäsi

ja sanot kyllä
kun tarkoitat kyllä

ja ei
kun tarkoitat ei.

***
Jos rakastat minua
on kyllä sinulle
kyllä

ja ei
ei.

***
Jos kysyn sinulta
rakastatko minua
on rakkautta
tarjota minulle totuus,

varsinkin jos
et rakasta minua.

***

Jos rakastat minua
näet minut sellaisena kuin olen
ja hyväksyt sen mitä näet,

yrittämättä muuttaa minua
sellaiseksi jota mieluummin
haluaisit rakastaa.

***
LUKU XIII

Olet ehkä saanut
niin vähän läheisyyttä,
että koet
väkivallan
rakkautena.

Olet ehkä saanut
niin vähän rakkautta
että koet
läheisyyden
väkivaltana.

***
Jokainen antaa
ja ottaa vastaan
omalla tavallaan.

Antaa sinulle rakkautta
toisella tavalla
kuin mitä odotat
on kuin yrittäisi täyttää
pohjattoman mukin
piripintaan.

***
LUKU XIV

Isänrakkaus,
äidinrakkaus
ja sisarusten rakkaus
voivat olla illuusioita
jotka luotiin lasten
rakkauden nälästä

ja ympäristön tarpeesta
uskoa antaneensa
sitä.

***

Voidaksesi ottaa vastaan
toisten rakkauden tänään
on sinun lakattava odottamasta
sitä rakkautta
jota et saanut eilen

etkä millään
voi saada huomenna.

***
Voidaksesi
kohdata rakkauden tänään
on sinun ensin työstettävä
katkeruutesi ja surusi
siitä ettet kohdannut sitä
jo kauan aikaisemmin.

***
Jos odotat edelleen
sitä rakkautta
joka sinun olisi pitänyt saada
saat odottaa
koko elämäsi.

***

LUKU XV

Sitä rakkautta
jota et koskaan saanut
et voi menettää.

Sitä rakkautta
jonka sait
ei kukaan voi viedä sinulta.

Sitä rakkautta
jonka pelkäät menettäväsi
et voi ottaa vastaan.

***
Se rakkaus
jonka annat
ei mene hukkaan.

Rakkaus lienee
ainoa voimavara
joka ei lopu
kun sitä käytetään.

***
LUKU XVI

Jos et usko
rakkauteen
et näe sitä

ja olet oikeassa.

***
Ehkä
haluat mieluummin
olla oikeassa

kuin rakastettu.

***
LUKU XVII

Ajattele jos tietoisuus
rakkauden puutteesta
onkin se maaperä
jossa rakkaus kasvaa!?

***

Se tietäisi sitä
että rakkauden puute
on myös rakkautta.

***
LUKU XVIII

Itsekäs tulee hänestä
joka ei rakasta toisia
eikä siksi odota
että joku rakastaisi häntä.

***
Itsensä uhraava on hän
joka laiminlyö
omat päämääränsä
toteuttaakseen toisten.

***
Itsehyväinen on hän
joka kuvittelee olevansa suuri
leikkimällä suurta.

Itsensä hävittävä on hän
joka kuvittelee olevansa suuri
leikkimällä pientä.

***
Itsekunnioitusta on hänellä
joka voi tuntea olevansa suuri
ilman että ensin on tehnyt
toisesta pienen.

***
LUKU XIX

Jos voit rakastaa ainoastaan toisia,
et voi rakastaa ketään,

sillä et salli kenellekään toiselle
sitä mitä et anna itsellesi.

***
Antaa rakkautta
ei olisi rakkautta
jos ei olisi rakkautta
ottaa vastaan rakkautta.

***
Jos ne jotka rakastavat
voivat myös ottaa vastaan rakkautta

on erittäin antoisaa
kun rakkaus kohtaa
rakkauden.

***
Rakkaus itseäsi kohtaan
tekee rakkaudestasi
hänen arvoisensa
jota rakastat
kuin itseäsi.

***
LUKU XX
Sanani voivat pelästyttää sinua
vain jos pelkäät jo.

Sanani voivat saada sinut surulliseksi
vain jos sinulla on surua jo.

Sanani voivat ärsyttää sinua
vain jos olet
kiukkuinen jo.

Sanani voivat haavoittaa sinua
vain jos olet
haavoittunut jo.

***
Sanani voivat herättää ilosi
vain jos se on
sinun jo.

***
Voit tajuta rakkauteni
vain jos
rakastat itseäsi jo.

Muussa tapauksessa et ehkä
pidä itseäsi sen arvoisena,
epäilet arvostelukykyäni,
asetat motiivini kyseenalaisiksi
ja torjut rakkauteni
ilman että olet maistanut sitä.

***
Se rakkaus minkä torjut
voi olla tervetullut
jossain muualla.

Mutta jos rakastat itseäsi
niin vähän
ettet tajua rakkauttani
olet sinä se
joka sen tarvitsee parhaiten.

***
LUKU XXI

Puhe rakkauden vaatimuksista,
uhrauksista, suruista,
kärsimyksistä ja marttyyriydesta
on voinut antaa rakkaudelle
niin huonon maineen
että yrität
välttää sitä.

***
Puhe rakkauden
ilosta ja sisäisestä rauhasta
voi vaikuttaa niin epätodelliselta
ettet edes yritä
huoltaa sitä rakkautta
joka jo on omasi.

***
LUKU XXII

Ei kukaan vihamiehistäsi
voi kiusata sinua yhtä paljon
kuin itse jo
kiusaat itseäsi

harmittelemalla
mennyttä

ja murehtimalla
tulevaisuutta.

***
Mutta jokainen vihamies
on ulkoinen ilmentymä
sisäiselle kiusalle.

***
Jos seuraat vanhaa ohjetta
anteeksiantamisesta
ja rakkaudesta vihamiestäsi kohtaan

on sinun samanaikaisesti
annettava anteeksi itsellesi
ja alettava rakastaa itseäsi.

***
Niin saa vihamiesi
arvoa

ystävänä.

***
LUKU XXIII

Jos et rakasta minua
vikoineni ja puutteineni

niin et rakasta minua.

***
Rakkaus vaatii siksi
päättäväisyyttä ja rohkeutta
kohdata minut kokonaan
ja tehdä sovinto
jokaisen tunteen kanssa
joka ei ole rakkautta.

***

LUKU XXIV

Omistaa rakkaus
on rakastaa
itse itseään.

***
Antaa rakkautta
on kannustaa lähimmäistään
rakastamaan itse itseään.

***
Jos olet oppinut
elämään sopusoinnussa
epätäydellisyytesi kanssa
yhtä hyvin kuin suuruutesi
niin rakastat itse itseäsi.

***
Jos osaat elää sopusoinnussa
toisten erilaisten
rakastamisen kykyjen kanssa
niin rakastat myös heitä.

***

LUKU XXV

Jos voisimme uskoa
että jokainen kohtaaminen
ihmisten välillä
on tilaisuus
kasvamiseen ja kypsymiseen,

emme ainoastaan
rakastaisi kanssaihmisiämme

vaan myös Elämää itseään.

***
JÄLKISANAT

Kirjailija ei väitä
elävänsä niinkuin hän opettaa
ja viittaa sanoihin

- You teach
what you most of all
need to learn*

* Opetat toisille
mitä itse eniten
tarvitset oppia.

***
Takakansi 
Toisten rakastamisen taitoa

Ajatuksia herättävä kirja Agapesta,
kanssainhimillisestä rakkaudesta
joka ei edellytä
tai sulje pois Erosta,
elämänvoiman
ja eroottisen rakkauden symbolia.

Kirjan lukemiseen
kuluu korkeintaan tunti
ja sen oppimiseen
vähintään elämänikä

Samalta kirjailijalta:
Toisten muuttamisen taitoa - Om konsten att ändra andra 1986 
Totuudessapysymisen taitoa - Om konsten att (inte) ljuga 1988
Anteeksiantamisentaitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att förlåta 1990
Elämisen taitoa -
Om konsten att leva 1991
Olemassaolemisen taitoa 1996 
(suomeksi 1999)  Om konsten att vara 1996
Syyskuu 2017, © suomalaiset tekstit Gracia Penttinen
Kaikki oikeudet pidätetään. Osittainenkin lainaaminen ilman tekijän kirjallista lupaa kielletty tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar