Joskus

Joskus
Logo

19.7.12

Eeva ja minä

Olen nainen, olen Eevan tytär, olen Eeva….
Eräs naisen geeniperimästä kuljettaa hänet nais/äitiketjussa ”taaksepäin”, aina alkuäitiin. Jokainen nainen on näin kytketty varhaisimpaan esiäitiinsä ja jatkaa tätä ketjua tyttärelleen, tyttärentyttärelleen, tyttärentyttären tyttärelleen…

Tästä geeniperimästämme emme ehkä ole vielä tietoisesti tietoisia. Tiede on tuntenut sen olemassaolon vielä suhteellisen vähän aikaa. Eurooppalaisten naisten esiäideistä kertoo mm. Brian Sykesin kirja Seven Daughters of Eve- Eevan seitsemän tytärtä. Hän on tutkinut myös muita maailman ”esiäitejä” ja heidän jättämää geeniperimää. 

Henkinen esiäiti Eevan perintö on myös olemassa. Sen alkuhistorian ehkä tunnemme, mutta sitäkään tuskin ajattelemme tietoisesti.
Itse aloin tunnustella ”Eevan perintöä” ja vuosia sitten. Kaari Utrion ”Eevan tyttäret” – eurooppalaisen naisen ja lapsen historia herätti silloin niin pahan olon tunteen, että minun oli pakko keskeyttää kirjan lukeminen, jotta jaksoin elää arkipäivääni. Kymmenen vuotta myöhemmin ”The Great Cosmic Mother” – Suuri Kosminen Äiti – uskontojen alkuperä, herätti tietoisen ”eevamiettimiseni” uudelleen. Sukellus oman naiselämäni tapahtumien reaaliseen ja symboliseen tajuamiseen, erilaiset rituaalit ja tietoiset pitkät meditaatiosarjat ovat valottaneet kytkentääni Eevaan, naiseen-äitiin-tyttäreen-isoäitiin itsessäni, kanssasisariini kaikilta ajoilta ja kaikkialta maailmasta, yhteiseen Maaäitiimme ja Suureen Kosmiseen Äitiin, Jumalattareen, Jumalan naispuoliseen aspektiin.


Apostolit Pietarin kirkon katolla

Erilaisten kristillisten uskontojen esiäiti Eevan kuva antaa naisille raskaan identiteetin ja taakan. Eeva, utelias ja tottelematon, Aatamin kylkiluusta luotu alamainen nainen, on vetänyt koko ihmiskunnan mukanaan ”lankeemukseen”. Jokainen hänen lapsistaan aina viimeiseen tuomiopäivään saakka on synnissä siinnyt ja kivulla synnissä syntynyt.

Eevan käynnistämä perisynti seuraa jokaista maailmaan tulevaa pienokaista automaattisesta. Lopulta Eeva-paran alkusyntiä sovittamaan saapui Taivaan Isän synnittömästi ja ei-fyysisesti, ts. ilman inhimillistä sukupuoliyhteyttä, koskemattomasta Neitsyestä ja ikuisesti neitseyden säilyttäneestä naisesta syntynyt poikalapsi, Jeesus. Hän kuoli nuorena syntiemme vuoksi ristillä, ja sovitti näin myös Eevan aiheuttaman perisynnin. Tai ”piti sovittaa”!!? Eevan tyttäriä rankaistaan vieläkin. He ovat kuluneina vuosituhansina eläneet uskossa, etteivät he ole oikeastaan edes elämän arvoisia. Naiseksi syntyminen oli varhaisten kirkkoisien ja myöhempienkin kirjanoppineiden mielestä kaikkein pahinta mitä ihmiselle voi sattua. Naisen tiedosta tuli vähitellen noituutta, ehdottomasti pahaa ja ennen kaikkea pelottavaa ja juuriaan myöten pois kitkettävää. Nainen itse oli vuosisatainen haureuden lähde ja miehen ikuinen kiusaus. Hänen tehtäväkseen jäi mukisematta ja sukupuolisuudestaan nauttimatta suostua toimittamaan toisten hänelle valitsemalle miehelle ja miesten hallitsemalle yhteiskunnalle poikalapsia, työläisiä ja sotilaita.

Tämän muiston olemme imeneet äidinmaidossamme jo niin pitkän aikaa, ettemme edes huomaa miten kaikki edelleenkin juoksee kuin punaisena lankana alitajunnassamme, asenteissamme ja yhteiskuntamme rakenteissa. 

Naisten asemaa parannetaan toki ja naisten hyväksi tehdään paljon päättävien miesten mielestä ja ehdoilla. Perinteinen ajatusmalli on kuitenkin mieskeskeinen, patriarkaalinen. Nyt sitä muokataan naisystävälliseksi – lähtökohtana usein miehen tapa ajatella ja toimia, minkä myös naiset ovat usein omaksuneet eräänlaisena normina.
Mikä on ”Eevatietoisuutemme?” Olemmeko tajunneet, että esiäitimme mukanaolon geeneissämme ja hänestä annetun kuvan merkityksen alitajunnassamme! Voitko sanoa itsellesi: ”Minä olen nainen, äiti, tytär, sisar, minä olen Eeva”, tuntien, että nainen ja synnyttäjä yleensä saa ihmisarvoisen käsittelyn, hyväksynnän ja vastaanoton ihmisten maailmassa.


Kuka on Eeva
Kyselin ”eevatietoutta” noin 50-60 naiselta, jotka ovat kotoisin Suomesta, Ruotsista, Saksasta, Itävallasta, Espanjasta ja Kanarian saarilta.

01. Kuka on Eeva? 
- Ensimmäinen nainen, Aatamin kylkiluusta luotu, Aatamin seura ja ilo. Sittemmin olen kuullut, että olisikin luotu ensin toinen nainen, Lilith, jota ei jostain syystä hyväksytty. Taisi olla omapäinen… (suomalainen Eeva)  
- Eeva asui Paratiisissa Aatamin kanssa ja oli nainen… (Ruotsalainen Eeva) 
- Kaikkien ihmisten feminiininen puoli (Espanjalainen Eeva)

02. Oletko koskaan ajatellut onko Raamatun luomistarina ”totta”?   
- En pidä tarinaa totena, eikä minusta ole kysymyksessä ihmisyksilö, vaan eräänlainen Ikinaisen symboli (saksalainen Eeva).  
- Useinkin, se on varmaan miesten tulkitsema (ruotsinsuomalainen Eeva). 
- En ole oikeastaan miettinyt sitä olisiko tarina totta vai ei. Mutta koska luomme ajatuksen avulla, niin emme kai voi ihan väittääkään, ettei se olisi totta. Jumalahan loi kaiken, vai mitä…? (ruotsalainen Eeva)

03. Vaikuttaako Raamatun antama kuva Eevasta mielestäsi naisten kohteluun?
- Luultavasti on antanut luvan kohdella miestä huonompana, miestä varten olemassa olevana (suomalainen Eeva)
- Kyllä vaikuttaa. Nainen on ”syntisempi” kuin mies yleisesti ajateltuna. (kanarialainen Eeva) 
- Kyllä vaikuttaa kristityssä maailmassa (itävaltalainen Eeva)

04. Miten se ilmenee mielestäsi? 
- Väite, että Jumala loi Eevan Aatamin kylkiluusta, sinänsä antaa miehille luvan ajatella, että ilman Aatamia ei olisi Eevaakaan. Eli nainen on osa miestä ja näin ollen miehen vallassa (ruotsinsuomalainen Eeva) 
- Alentaa naisen arvostusta (vaikka syy oli käärmeessä!) (kanarialainen Eeva.)
- Naiselle ei anneta samoja mahdollisuuksia kuin miehelle (ruotsalainen Eeva) 
- Naisen alistamisella on sosiaalipoliittiset juuret, jossa uskontoa on tosin voitu käyttää keinona (suomalainen Eeva)

05. Vaikuttaako Raamatun kuva Eevasta omaan naiselämääsi? 
- Ei suoranaisesti, mutta kristillinen kasvatus vaikuttaa (itävaltalainen Eeva) 
- Tietoisesti otan etäisyyttä, mutta luultavasti se vaikuttaa alitajuisesti (saksalainen Eeva)  
- Vaikuttaa siten, että paremmin ymmärrän kollektiivisia käyttäytymismalleja, joihin olen itsekin alistunut. (suomalainen Eeva)

06. Millaisessa maailmassa eläisimme nyt, jos Eeva ei olisi ottanut ”omenaa”? 
- Meillä ei varmasti olisi hajuakaan jumalallisesta, luovasta aspektistamme (ruotsalainen Eeva)
- Silloin olisi varmasti keksitty tämä ”omena” (itävaltalainen Eeva)  
- Enpä usko sen omenan mitään muuttaneen. Kuitenkin olisi syntynyt kilpailua ja kiistaa Aatamin kanssa, ja se käärme olisi ennemmin tai myöhemmin luikerrellut paratiisiin. Ei kukaan jaksa auvoisessa onnessa loputtomasti elää! (suomalainen Eeva) 
- Ei sillä ole väliä ottiko Eeva ompun vai Anna. Se oli väistämättömän tapahtuman symbolinen alku, eli kaikessa on huomioitava polaarisuuden vaikutus. Muuten tasapaino järkkyy (kanarialainen Eeva). 
Juuri tällaisessa, koska joku muu olisi sen ottanut (suomalainen Eeva)

Tämä kirjoitus on julkaistu ”Henkimaailma” lehdessä kesällä 2003

Heinäkuu 2012 ©Gracia Penttinen
Artikkelin  vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta,  ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar